Konopí seté (Cannabis sativa) náleží sice ke stejnému rodu jako marihuana, nejedná se však o stejný druh. Z toho důvodu obsahuje výrazně nižší podíl THC a proto postrádá halucinogenní účinky. Místo toho v ní najdeme množství zdravých tuků, bílkovin a minerálů. Podívejme se na šest vědecky ověřených přínosů konopných semínek pro naše zdraví.

  1. Výživová hodnota konopí

Semena konopí setého jsou nutričně nesmírně bohatá. Ne nadarmo se označují jako srdce konopí – obsahují totiž více než třicet procent zdravého tuku a především esenciální mastné kyseliny (například kyselinu linolovou (omega 6) a alfa-linolovou (omega 3) a dále kyselinu gama-linolovou, spojovanou s příznivými účinky na náš organismus). Významný je rovněž podíl aminokyselin metioninu, cysteinu a glutamové kyseliny.

Vyznačují se nezaměnitelnou, lehce ořechovou chutí.

Více než čtvrtinu kalorií obsažených v konopných semínkách mají na svědomí kvalitní bílkoviny, což je podstatně více než v případě chia semínek nebo lněných semínek (u nich se jedná jen o 16-18 %)

Konopná semena dále představují výborný zdroj vitamínu E a minerálních látek (životně důležité prvky draslík, fosfor, hořčík, sodík, síra, vápník, zinek a železo).

V kuchyni se uplatní syrová, vařená i pečená, především v Číně je pak velmi oblíbený konopný olej (a to jako potravina i lék).

  1. Konopná semínka mohou snížit riziko vzniku srdečních chorob

Ischemická choroba srdeční patří k nejzákeřnějším příčinám úmrtí na světě. Riziko jejího vzniku mohou snížit právě konopná semena, a to hned z několika důvodů. Aminokyselina arginin, která je v nich v hojném množství zastoupena, v organismu syntetizuje oxid dusnatý. Ten má schopnost uvolňovat cévy, čímž dojde ke snížení krevního tlaku a zákonitě klesne i riziko onemocnění srdce a cév.
Obsažená kyselina gama-linolenová má navíc protizánětlivé účinky.

  1. Konopná semínka snižují nežádoucí kožní potíže

Omega 3 a omega 6 mastné kyseliny ovlivňují imunitní systém. V konopném semínku nalezneme jejich ideální poměr 3:1 (omega 6 mastné kyseliny ku omega 3 mastným kyselinám).

Vědecké studie prokázaly, že lidé užívající konopný olej mají méně suchou kůži, netrpí nepříjemným svěděním a nepotřebují užívat léčivé kožní masti.

  1. Konopná semínka jsou vynikajícím zdrojem rostlinných bílkovin

Celá čtvrtina složení konopných semínek jsou bílkoviny. Jejich obsah je tak srovnatelný třeba s hovězím nebo jehněčím masem a jedná se zároveň o jeden z nejcennějších rostlinných zdrojů bílkovin.

Konopná semínka jsou označována za tzv. kompletní zdroj, najdeme v nich totiž všechny esenciální aminokyseliny. Takové kyseliny si lidský organismus neumí sám vyrobit a je nutné je potřeba je přijímat z potravy.

Kompletní zdroje bílkovin jsou přitom vzácné, protože v rostlinách zpravidla chybí aminokyselina lysin. Z tohoto hlediska se konopí vyrovná pouze obilnina quinoa.

Velkou výhodou konopné bílkoviny je její snadná stravitelnost, vyšší než třeba v případě bílkovin pocházejících z ořechů, jiných semínek nebo luštěnin.

  1. Konopná semínka pomáhají redukovat projevy PMS a menopauzy

Až osmdesát procent žen trpí premenstruačním syndromem (PMS), který doprovázejí nejen fyzické, ale i psychické potíže.  Důvodem je pravděpodobně zvýšená citlivost na hormon prolaktin. V semenech konopí najdeme vysoký obsah kyseliny gama-linolenové (GLA), která produkuje prostaglandin E1. Ten snižuje účinky prolaktinu a tudíž i projevy PMS. Prokázaly to studie s pupalkovým olejem, který rovněž obsahuje značné množství prostaglandinu E1. U žen, které pupalkový olej dlouhodobě užívaly, byly zaznamenány zmírněné příznaky PMS: nižší bolestivost a citlivost prsů, menší projevy depresí a podráždění a také se omezilo nadměrné zadržování tekutin.

V současnosti probíhají výzkumy zaměřené na souvislost GLA a menopauzy. Pravděpodobně totiž dokáže příznivě regulovat hormonální nerovnováhy a působí protizánětlivě.

  1. Konopná semínka podporují trávení

Vláknina je nezbytnou součástí našeho jídelníčku, zlepšuje zažívání a příznivě ovlivňuje trávení. Neloupaná konopná semínka jsou vynikajícím zdrojem rozpustné (20 %) i nerozpustné (80 %) vlákniny.

Rozpustná vláknina ve střevech vytvoří jakousi gelovitou látku, která zpomalí proces trávní a tím vstřebávání cukrů do krve. Je navíc důležitým zdrojem živin pro střevní mikroflóru a dokáže regulovat hladinu cholesterolu v krvi.

Nerozpustná vláknina pomáhá s průchodem strávené potravy střevy a je spoluodpovědná za dobrou strukturu stolice. Konzumace nerozpustné vlákniny pravděpodobně snižuje riziko onemocnění cukrovkou.

 

 

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •