Mnoho z nás v současnosti spoléhá na nejrůznější výživové doplňky. Jsou však tyto přípravky opravdu tak zázračné, jak tvrdí výrobci, nebo jde jen o marketingový trik? Podívejme se blíže na doplňky stravy a zjistěme, zda je jejich užívání pro náš organismus prospěšné či škodlivé.

Skvělý sluha, ale špatný pán

Bylo prokázáno, že potravinové doplňky mají v některých případech nulovou prospěšnost pro naše zdraví. Spíše naopak, jejich časté a nadměrné užívání nám škodí. Podle několika vědeckých studií může dokonce braní výživových doplňků vést ke vzniku rakoviny a k předčasnému úmrtí. Velmi však záleží na chování uživatelů. Potravinové doplňky jsou totiž skvělý sluha, ale špatný pán. Při správném používání vás doplňky na zdraví ani životě neohrozí. V některých případech je doplňování důležitých látek uměle nutností.

Kdy je nutné doplňky užívat?

Podle nutričních specialistů nelze doplňky stravy zcela zatracovat, ale neměli bychom ani jejich význam přeceňovat. Jestliže máte dostatečně pestrý jídelníček bohatý na vitaminy a minerály, klidně se bez výživových doplňků obejdete. Avšak pokud je vaše strava z jakéhokoliv důvodu o důležité látky ochuzena a váš životní styl není zrovna nejzdravější, doplňky vám pomohou. Rovněž v případě, že trpíte poruchou vstřebávání nutričně důležitých látek nebo se aktivně věnujete sportu, lze vám užívání některých doplňků doporučit.

Pozor na předávkování!

Jestliže konzumujete vyváženou stravu, můžete užíváním výživových doplňků ohrozit své zdraví.
Při nadměrném užívání vitaminových doplňků se totiž vystavujete zvýšenému riziku propuknutí hypervitaminózy, což je onemocnění vznikající v důsledku předávkování vitaminy. Předávkovat se však lze i minerálními či jinými doplňky. Dodržujte proto dávkování doporučené výrobcem a zohledněte i složení stravy. Při užívání jakýchkoliv výživových doplňků berte v potaz množství látek přijímaných přirozeně v potravě.

Všeho moc škodí

Opatrnost je nezbytná zvláště při užívání některých vitaminů. Konkrétně jde o hydrofilní C, B3, B6
a lipofilních A, E, K, D. Hydrofilní vitaminy jsou rozpustné ve vodě, při jejich přebytku v organismu dochází k jejich vylučování ledvinami. Předávkování zpravidla nebývá tak závažným problémem jako je tomu u druhé skupiny vitaminů. Lipofilní vitaminy jsou rozpustné v tucích a při jejich dlouhodobém nadměrném příjmu dochází k poškození jater. Zmíněná skupina vitaminů se totiž ukládá v organismu, předávkování je tedy nebezpečnější a následky se hůře napravují.

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •