Jaro je skvělé období, kdy se můžete dostat zpět do svého běžeckého tréninku. Nicméně je to také čas proměnlivých povětrnostních podmínek – dešťů, mrazivých rán i teplého slunečného počasí.

Aby se vám dobře běhalo je důležité si dobře naplánovat své běžecké oblečení pro nepředvídatelné počasí. Pouze tak dosáhnete toho, že poběžíte v pohodě a budete se moci soustředit jen na běh.

Flexibilní a přizpůsobitelné oblečení na běhání

V průběhu tohoto přechodného období klademe menší důraz na extrémní ochranu před povětrnostními vlivy. Více se zaměřte na lehké, prodyšné oblečení a běh, které vám umožní rychlé přizpůsobení změně počasí, bez nutnosti přerušení vašeho běhu.

Pro trénink na jaře si samozřejmě určitou ochranu před povětrnostními vlivy zachovejte. Ovšem můžete se zbavit jedné či dvou vrstev běžeckého oblečení, které jste používali v zimě. Pro zachování tepelné pohody při běhu použijte lehkou nepromokavou běžeckou bundu, kterou lze snadno zabalit, pokud ji nepotřebujete.

Ideální volbou jsou běžecké bundy s nastavitelnou ventilací díky polovičními zapínání na zip v horní části. Případně lze využít i běžecké bundy s odepínatelnými rukávy pro teplejší část jara. Tyto bundy udrží střed těla v teple a zároveň umožní lepší odvětrávání potu.

Některé z bund značky Nike je možné pohodlně zabalit až na velikost malého polštářku, který snadno vezmete s sebou.

Jakmile se začne víc oteplovat, zvažte výměnu běžeckých legín za prodyšné běžecké šortky nebo použijte ¾ běžecké legíny. To vám pomůže s ochlazením při běhu a zároveň vás stále chrání, pokud by se ochladilo.

Zvažte i pořízení běžecké čepice, aby vám déšť napadal přímo na hlavu nebo slunce nesvítilo do očí. Hodně používané jsou i běžecké šátky, které jsou velmi všestranné. Pomohou při nízkých teplotách nebo jej můžete použít pro ochranu před sluncem a kapáním potu do čela.

Pro chladnější rána či večery se vyplatí přidat i dvojici lehkých a prodyšných běžeckých rukavic. Případně jsou dobré i návleky na ruce, které se dají rychle nasadit či sundat a nezaberou moc místa.

Vrstvěte

Stejně jako při běhání v zimě se stále ještě můžete setkat s chladnějšími dny. Je důležité si dobře nastavit rovnováhu mezi pocitem chladu a přehřátím při běhu. Pro začátek začněte s několika vrstvami běžeckého oblečení a postupně, jak se bude vaše tělesná teplota zvyšovat je svlékejte.

Zároveň pocit menšího chladu před tím, než vyběhnete je dobrým znamením, že toho na sobě nemáte moc. Hlavním pravidlem je, obléct se tak, jako by teplota venku byla o 6 stupňů vyšší, než ve skutečnosti je. Počítáte s tím, že se vaše tělesná teplota při tréninku zvýší.

Běh ve větru

Když běháte ve větru, musíte překonávat zvýšený odpor vzduchu, což znamená, že se budete muset více snažit udržet si své tempo. Výsledkem je větší pocení. Zároveň budete víc cítit chlad na vlhké kůži.

Základní vrstva oblečení musí být rychleschnoucí s dobrým odvodem potu od pokožky. Další vrstva by již měla být tvořena materiálem, který dokáže ochránit před větrem – např. běžecké bundy Nike s Windstopperem.

Nezapomeňte ani na hlavu, kterou odchází nejvíce tepla a při větru velmi rychle vychladne. Zvlášť pokud se k tomu potíte je lepší si nasadit kvalitní čepici na běhání, která vás zahřeje a udrží vítr od pokožky.

Ochrana před deštěm

Stejně jako pot i déšť způsobuje, že dříve vychladnete. A to už nemluvíme o nepohodlí, kterým mokré oblečení při běhu nesporně je.

Při běhu v dešti je určitě potřeba aby vaše vnější vrstva byla vyrobena z voděodolného materiálu, např. Softshell nebo Ripstop. Oproti klasickým pláštěnkám jsou bundy na běhání navrženy tak, aby dobře větraly, odváděly pot od pokožky a zabraňovaly přehřátí při běhu.

Co budeme potřebovat pro jarní běhání?

  • Lehké běžecké tričko s dobrým odvodem potu
  • Běžeckou mikinu či bundu s ½ zipem – lepší ventilace
  • Lehké šortky nebo ¾ běžecké legíny
  • Lehkou, skladnou nepromokavou běžeckou bundu
  • Prodyšné běžecké ponožky
  • Lehké a prodyšné běžecké rukavice

Vše z výše uvedeného běžeckého oblečení najdete v běžecké speciálce – www.mujbeh.cz

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •