Také patříte k milovníkům kávy a máte spoustu vám podobných lidí ve svém okolí? Každé ráno už nemůžete dospat, abyste si připravili šálek vaší oblíbené kávy? Pak právě pro vás bude dnešní článek zajímavý a v mnohém inspirující. Ať už jste totiž příznivcem starých způsobů přípravy kávy a holdujete zejména Robustě nebo vás fascinují všechny ty kávovary s novými funkcemi a moderním designem a nedáte dopustit na Arabicu, každý z vás může přece vyzkoušet něco nového. Život je přece cesta a objevování nových věcích může být velmi zábavné, tak pojďte spolu s námi proniknout hlouběji do světa černého zlata zvaného káva.

Mýty o kávě

O kávě se mluví v mnoha souvislostech, ne vždy jsou ale všechny informace pravdivé. Pojďme se tedy podívat na nejčastější a nejstarší mýty o kávě. Na prvním místě se rozhodně umístil ten, že káva škodí lidskému zdraví. Naopak, mnohé klinické studie prokázaly pravý opak. Káva totiž obsahuje více než 200 tělu prospěšných látek (tedy zejména Robusta), tzv. antioxidantů. Obsahuje jich dokonce více, než tolik propagovaný zelený čaj. Díky svým unikátním vlastnostem tak může pomoci v boji proti kardiovaskulárním chorobám, Parkinsonově chorobě, ale také Cukrovce II. typu. Pro zdravého člověka je doporučená denní dávka 4 až 6 šálků kávy denně.

Mýtus číslo dvě, těhotné dámy, rannímu posezení u kávy je prý konec. Nikoliv, i zde je vědecky prokázáno, že konzumace kávy (v dávkách do 150 mg kofeinu denně, což odpovídá cca 2 šálkům) nepředstavuje žádné zdravotní riziko pro matku ani pro plod. Takže není třeba panikařit, ale začít si toto krásné období užívat pěkně naplno.

A do třetice všech mýtů, káva údajně dehydruje. I v tomto případě ze srovnávacích studií jasně vyplynulo, že káva sice zvyšuje potřebu močení, ta ovšem s další konzumací kávy nestoupá. A káva navíc významným způsobem dokáže ovlivnit výkon, stimuluje centrální nervovou soustavu a pomáhá lépe spalovat tuky, takže jako parťáka pro sport ji každopádně nezavrhujte.

Příprava kávy

Určitě máte ještě v živé paměti klasickou kávu s lógrem, jak ji pily naše babičky. Nic proti tomuto způsobu přípravy, ale i tzv. turecká káva může být mnohem chutnější, pokud si s její přípravou dáte jen o trochu více práce. V první řadě by káva měla být čerstvě umletá. Pořiďte si mlýnek nebo využijte historický kousek, který vám právě po babičce někde zůstal. Čerstvě namletá káva má naprosto unikátní chuť. Aroma i chuť totiž postupně vyprchá. S ohledem na množství vypité kávy tak doporučujeme kupovat i velikost balení kávy. Po umletí kávy ji uskladněte do dobře těsnící nádoby a zkonzumujte do několika málo dnů.

Dobrým pomocníkem pro přípravu silné kávy může být například french press. Kávu v něm připravíte velmi rychle, stačí zalít mletou kávu vodou a po několika minutách pozvolna stlačovat až se káva přefiltruje. Další možností je ruční kávovar pro přípravu pravého italského espressa. Jedná se o speciální konvičku, tu uprostřed rozšroubujte, nasypete kávu a nalijete vodu, o zbytek se  postará vaše varná deska či vařič. V krátké chvíli vám připraví skvělou kávu. Tolik k těm méně tradičním, ale dostupným způsobům přípravy kávy, teď se vrhneme do světa zajímavostí.

Co jste možná o kávě nevěděli

Máte představu kolik se ročně vyprodukuje na světě kávy? Představte si, že je to téměř 8 miliard tun. Na takto vysoké produkci se podílí až 25 miliónů pěstitelů kávu z 50 zemí světa. Jedná se o druhou nejobchodovanější komoditu světa, před ní je už jen ropa. Každý den se ve světě vypijí až 2 miliardy šálků kávy, a i když se Česká republika na těchto číslech podílí minimálně, i u nás v posledních letech její popularita významně roste. Důkazem jsou nám nově otevírané rodinné pražírny a kavárny plné lidí se slastným výrazem ve tváři. Další perličkou je určitě fakt, že káva prokazatelně snižuje riziko mozkové mrtvice a u seniorů dokáže zlepšit paměť.

Propadli jste, po přečtení těchto řádků, vaší vášni ještě více? Pak vám přejeme mnoho dalších šťastně a slastně vypitých šálků bez výčitek.

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •