Mnoho z nás má tendence své děti ve věku kolem jednoho roku izolovat od ostatních v domnění, že si ještě nedokáží hrát a navazovat vztahy a přátelství. To je ale velká chyba. Dětí potřebují být co nejdříve konfrontovány s realitou v podobě jiných dětí a interakcí s nimi. Je sice pravda, že děti kolem jednoho roku, většinou až do věku dvou let spolu nedokáží navázat užší kontakt, ten se ale utváří postupně. A pro děti je cenná zkušenost, že se s dětmi potkají a zažívají první „konflikty“ v boji o oblíbenou hračku a podobně. V období do dvou někdy až tří let věku si děti často hrají samy, mnohdy třeba i ve společnosti jiného dítěte, ale prakticky odděleně. I to je ale přirozený vývoj v cestě k navazovaní komunikace a vztahů. Seznamujte proto své děti s jinými a povzbuzujte je k oslovení jejich vrstevníků. Ideální může být navštěvování různých heren nebo jen obyčejného hřiště.
Pro sociální vývoj dítěte je totiž zcela zásadní, aby se naučilo navazovat vztahy. S ohledem na povahu každého z nich je dobré volit tu nejvhodnější cestu. Pokud se i s blížícím třetím rokem dítě spíše straní kolektivu a je příliš stydlivé, můžete mu pomoci oslovit jiné, podobně nesmělé dítko, které často také potřebuje povzbudit. K budování vztahů a pozdějších přátelství je zapotřebí seznamovat postupně malé dítě s pojmy jako je půjčování, střídání se, nabízení (sladkosti apod.) a za každé správné jednání dítě vždy pochválit, aby si upevňovalo zásady správného chování a to později mohlo při navazování dětských přátelství využít. Dětský svět, přátelství a problémy se z pohledu dospělého mohou zdát často malicherné, ale zkusme se zamyslet a vrátit se v čase (bez ohledu na to, jak dlouhá ta cesta bude), jak bylo nám a jaké problémy se právě nám zdály být nepřekonatelné. Právě pak budeme schopni dětem lépe rozumět a naslouchat.