PR neboli Public Relations je jeden z nástrojů, které firmy využívají k zvyšování povědomí o své značce a budování dobrých vztahů se zákazníky. Mnoho marketérů však nedokáže jasně vymezit, jak se odlišuje od reklamy.
Co je to PR?
Mediaguru nabízí tuto definici:
„PR je soubor nástrojů sloužících ke komunikaci firmy s médii a dalšími cílovými skupinami (municipalitami, státními orgány, zákonodárci, akcionáři atd.).“
PR je jen jedno z koleček pracujících v rámci marketingu každé firmy. Jedná se o proces, kdy firmy cílevědomě poskytují informace o svých produktech zákazníkům nebo organizacím a získávají tak zpětnou vazbu.
Pomocí PR si firmy budují reputaci nebo se snaží napravit tu špatnou. Pokud má vaše firma dobré postavení v očích zákazníků, zlepšují se tak navíc vaše šance na úspěšný prodej služeb a produktů.
PR vs. reklama
Reklama a PR se od sebe odlišují hlavně v rámci časového rozmezí stanovených cílů. Pokud vytvoříte PPC reklamu pro nový produkt, který uvádíte na trh, jedná se vám spíše o krátkodobý prodej nebo propagaci. PR je však dlouhodobý proces, který má za cíl budovat dobrou pověst a vzájemné vztahy s cílovým publikem.
Podle řady anglických zdrojů je rozdíl mezi PR a marketingem v tom, že za reklamy se platí, zatímco PR si musíte zasloužit. I PR však něco stojí (pokud o vás tedy někdo nenapíše článek sám od sebe), zejména pokud spolupracujete s PR firmou.
Podle studie z roku 2014 (Nielsen) je PR až o 90 % efektivnější než reklama. Lidé jsou k reklamám skeptičtí a nebudou vám nutně věřit ať už o svých službách skládáte líbeznější sonety. Na druhou stranu PR články, které nepůsobí příliš propagačně, mohou mít onen žádaný efekt.
PR si klade dlouhodobé cíle v budování viditelnosti, brandingu a dobrých vztahů se vaším cílovým publikem. Pomáhá vám získat zpětnou vazbu od zákazníků a může dokonce vylepšit SEO. Reklamy mají spíše krátkodobější efekt a nemusí být nutně efektivní.