Termín superpotraviny je v posledních letech velmi oblíbený, ohánějí se jím výživový poradci, trenéři  a vlastně většina těch, kteří fandí zdravému životnímu stylu. Jsou ale skutečně takovým zázrakem nebo se jedná jen o další marketingový tah, který má obchodníkům pomoci prodat, jinak obtížně prodejné, potraviny?

Superpotraviny nejsou pouhou pastí pro peněženky

Nemusíte se obávat, skutečně se nejedná o aktuální trend, který by jen podporoval zdravý životní styl. Tyto potraviny se vyznačují vysokým podílem zdraví prospěšných složek. Superpotraviny jsou tedy obvykle velmi bohaté na vitamíny, minerální látky, proteiny, zdravé tuky a oleje, aminokyseliny a mnoho dalších živin. Díky svému složení tak,  při jejich pravidelné konzumaci, mohou významným způsobem napomáhat k dobrému fyzickému i duševnímu zdraví.

Jak nenaletět a čeho se vyvarovat

Samozřejmě se vždy najdou tací, kteří se snaží na všem vydělat. V tomto případě na vlně zdravého životního stylu, která již několik let ovládá část trhu s potravinami a dalšími produkty. Právě proto je dobré vědět, které potraviny se mezi superpotraviny řadí, byť jejich seznam určitě není úplný a striktně daný, ale také je třeba jejich účinky nepřeceňovat. Rádi byste jedli zdravě, ale bojíte se o svou peněženku? Buďte v klidu, existuje celá řada superpotravin, které se již ve vašem jídelníčku běžně vyskytují, a nejsou nikterak cenově nákladné. Mnozí lidé mají utkvělou představu, že k těmto potravinám musí nutně patřit jen exotické ovoce, často těžko vyslovitelných názvů, ale opak je pravdou. Věděli jste například, že takové vlašské ořechy či mandle se hrdě řadí mezi superpotraviny? A těch jste jistě přes Vánoce zkonzumovali pěkné množství. Pravda, pokud je mandle či jiná zdravá potravina umístěna na cukroví, pak trochu ztrácí na hodnotě, ale je dobré vědět, co mezi superpotraviny patří. Máme pro vás krátký seznam.

Superpotraviny:

Mladý ječmen a pšenice, mořské řasy, chlorella, lněná, sezamová, slunečnicová a chia semínka, kromě mandlí a vlašských ořechů sem patří také kešu a pinové ořechy, z dostupného ovoce jsou to brusinky a dále také granátové jablko, zeleninová šťáva z rajčat se také řadí mezi superpotraviny, pokud žijete v domnění, že oleje jsou nezdravé, pak věřte, že arganový, kokosový, lněný, ale třeba i rakytníkový jsou pro zdraví naopak prospěšné. Rádi si osladíte čaj nebo kávu, pak třeba přírodní sladidla – stévie a melasa, sem patří také.

Toto jsou jen některé superpotraviny, které s největší pravděpodobností znáte a možná již máte do svého jídelníčku zařazené. Můžete postupně objevovat další, ale není dobré omezit svou stravu výhradně na tyto potraviny. Strava má být pestrá a vyvážená, myslete na to při každodenní tvorbě vašeho jídelníčku.

 

Svět Dnes na Facebooku
  • 13
    Shares