Byla dříve slepice nebo vajíčko? V automobilovém průmyslu bychom si mohli položit otázku, co bylo vynalezeno dříve – motor nebo pneumatiky? Bez jednoho nebo druhého by se automobil neobešel.

Mnoho marných pokusů

Při porovnání prvních prototypů a současné podoby vynálezů nalezneme zpravidla pouze málo společných znaků. Důvodem je, že se neustálé zlepšují a vyvíjejí. Stejně je tomu tak i u dnešních pneumatik. Oproti prvním pokusům jsou lehké, mají skvělé jízdní vlastnosti a hlavně jsou bezpečné a jízda s nimi pohodlná. Správná péče o pneumatiky je navíc velmi snadná a prodlužuje se díky ní jejich životnost. Počátky gum na auto nebyly však vůbec jednoduché. První krůčky můžeme najít v 18. století, kdy se skotský vědec pokusil použít pryž z mízy stromů v Amazonii. Byla ale velmi nestabilní, rychle praskala v chladu a naopak v teple se lepila. Tedy byla téměř nepoužitelná pro běžnou jízdu. Mnoho vědců po celém světě provádělo pokusy při hledání způsobu, jak zpracovat gumu. Aby byla pevná, pružná a neztrácela své vlastnosti v různém počasí. Jeden z prvních úspěšných byl Charles Goodyear, který v roce 1839 přidal do latexu také síru. Tuto směs začal používat na kola jízdních kol a dětských kočárků. První patent gumové pneumatiky na sebe nenechal dlouho čekat, došlo k němu v roce 1845 a zapsán byl R.W. Thomsonem. Mnohem později, až v roce 1888, si nechal J.B. Dunlop patentovat moderní a vzduchem plněné pneumatiky. Primární určení tohoto patentu bylo pro sériovou výrobu jízdních kol, vyhovoval však i pro pneumatiky na auta.

I dnes je známe

Goodyear, Thompon, Dunlop – jména, která jistě zná každý majitel auta a i mnoho těch, kteří auto nemají. Chybí některé? Ano, bratři Michelinové, kteří se zapsali do historie v roce 1891. Přišli se svou odnímatelnou pneumatikou, což výrazně usnadnilo výměnu pneumatik. Přestože každý z výše uvedených vynálezců si vyšlapal svou vlastní cestu, všichni měli společný cíl. Díky tomu je nabídka pneumatik od různých značek tak pestrá. Různá je i samotná směs materiálu a s tím spojené jízdní vlastnosti, které jsou však bez ohledu na značku ovlivněny i hloubkou dezénu a jeho designem.

A co tedy bylo dříve? Opravdu první funkční verze spalovacího motoru byla patentována v Londýně v roce 1954 a to italskými vynálezci E. Barsantim a F. Matteuccim.

https://svetdnes.cz/wp-content/uploads/2022/02/wheel-g724a5fbfb_640.jpghttps://svetdnes.cz/wp-content/uploads/2022/02/wheel-g724a5fbfb_640-150x150.jpgsvet zenyAuto-motoauto,design,dunlop,pneu,pneumatiky,výměna pneumatikByla dříve slepice nebo vajíčko? V automobilovém průmyslu bychom si mohli položit otázku, co bylo vynalezeno dříve – motor nebo pneumatiky? Bez jednoho nebo druhého by se automobil neobešel. Mnoho marných pokusů Při porovnání prvních prototypů a současné podoby vynálezů nalezneme zpravidla pouze málo společných znaků. Důvodem je, že se neustálé...Svět Dnes, zprávy z vašeho kraje. Svět Dnes vám přináší zprávy z vašeho kraje, České republiky a celého světa.
Svět Dnes na Facebooku