Podle statistik může za každou čtvrtou nehodu řidič s méně než pěti lety praxe. Hlavním důvodem je neschopnost zvládat kritické situace, za což většinou může autoškola. Zákon sice autoškolám ukládá vyhýbací manévry a nouzové brzdění jako součást osnovy, ale lektoři své svěřence na nestandardní situace připravují jen zřídkakdy.
Většina řidičů tvrdí, že v autoškole krizové situace neprobírali. A pokud ano, tak pouze teoreticky – bez praktických nácviků. Ze statistik vyplynulo, že zákon svědomitě plní pouze každá třetí pražská autoškola.
Některé autoškoly mají poněkud zvláštní vysvětlení. Tvrdí, že pokud učitel s žákem neprobíral kritické situace, zřejmě měl dotyčný dostatečné schopnosti je řešit i bez nutnosti speciálního výcviku. Na základě zákonem stanovených osnov by však měl jednu vyučovací hodinu intenzivního brzdění, tréninku náhlé změny jízdy, objíždění překážek apod. absolvovat každý.
Teorie je nedostačující
Autoškola má dvě možnosti, jak žáka na kritické situace připravit. Rozhodně nestačí pouhá teoretická příprava – instruktor ho musí instruovat někde na bezpečném místě (nemusí se však jednat o uzavřenou plochu), případně praktickou jízdu nahradit moderním simulátorem třetí či čtvrté generace.
Zákonodárci jsou krátcí, kontrolovat nemohou
V případě opakovaného porušení učební osnovy může autoškola přijít o licenci. Kontrolou by se měly zabývat obecní úřady, ale v praxi je něco takového nemožné. Problém by měl v budoucnu vyřešit tzv. řidičák na zkoušku, v rámci kterého bude muset řidič podstoupit i speciální školení řidičů zaměřené na bezpečnou jízdu. Podobný koncept je již mnoho let v severoevropských zemích a velmi se osvědčil.
Nyní zodpovědným řidičům nezbývá nic jiného, než si trénink kritických situací vyžádat. Případně se rovnou obrátit na některou z autoškol, pro které je dodržování osnov samozřejmé. Jednou z nich je například autoškola vPraze KING.