Co je to merch a jak si pořídit svůj vlastní?

Redakce dopopručuje

Organický růst versus využívání služeb pro získání sledujících

Ve světě, kde digitální prostor a sociální média hrají...

Mait.me – sociální síť budoucnosti

Také máte pocit, že žijete ve světě, kde je...

Martin Zoubek: Klesající Hvězda Finančního Poradenství

V nedávném rozruchu, který zasáhl český finanční sektor, se...

Podnikatelská půjčka může být vyřízená ještě dnes

Minimum podmínek a velmi rychlé řešení pro různé situace,...

Protikorupční linka: Vaše zbraň proti korupci a trestné činnosti

Odhalujte korupci a trestnou činnost s Protikorupční linkou ,...

Ačkoli merch není žádnou novinkou, v posledních letech jeho obliba narůstá. Využívají jej hudebníci, YouTubeři, influenceři a spousta dalších známých osob i značek. Co je to merch, proč představuje vlivný marketingový nástroj a jak si zrealizovat svůj vlastní? Čtěte dále. 

Co je to merch?

Slovo merch pochází z anglického pojmu „merchandise“, který v doslovném překladu označuje „zboží“. V našich končinách se pojem merch využívá v souvislosti s tvorbou reklamních předmětů pro fanoušky. Využívají jej hudebníci, youtubeři a influenceři. Fanoušci tyto předměty kupují, aby dali najevo svou náklonnost značce či konkrétní osobě, a zároveň tím své oblíbené tvůrce podporují. 

Merch je u nás poměrně novým pojmem, ale rozhodně nejde o žádnou novinku. Však si vzpomeňte na devadesátá léta – kdo neměl tričko s potiskem Kelly Family nebo Backstreet Boys, jako by nebyl. 

Merch jako marketingový nástroj a zdroj příjmů 

Ať už jste tvůrce digitálního obsahu, značka nebo kapela, vlastní merch rozhodně stojí za zvážení. Ve chvíli, kdy si jej fanoušci koupí a začnou ho používat, získáte velmi účinný marketingový nástroj. A čím originálnější merch bude, tím silnější bude mít i dosah. 

Kromě toho je merch zdrojem příjmů. Tyto příjmy pak mohou pokrýt náklady na vaši tvorbu, rozvíjet ji a vylepšit váš rozpočet. Investice přitom nemusí být nijak závratná – pokud se rozhodnete například pro tričko s potiskem, celý náklad se může vejít do pár tisícovek. Samozřejmě ale záleží na tom, kolik kusů si necháte vyrobit. 

Jak na úspěšný merch? Buďte originální 

Aby merch vaše fanoušky skutečně zaujal a zatoužili si jej koupit, je třeba do něj vložit kousek sebe. Tričko s logem je určitě fajn klasika, ale merchům tohoto typu často chybí potřebný „must have“ efekt. Když si ale na tričko necháte natisknout vaši typickou hlášku, váš osobní hashtag nebo design vaší herní postavy, fanoušci po něm budou toužit o to víc. Aby byl merch úspěšný, měl by vás a vaši práci zkrátka charakterizovat, být originální, neotřelý a klidně i vtipný. 

Co se týče předmětů, které lze pro merch využít, fantazii se meze nekladou. Může to být už zmiňované triko, které se snadno stane módním kouskem, ale i třeba textilní taška, hrneček, figurka, magnet na lednici, záložka do knihy, diář a mnoho dalších věcí. 

Jak zrealizovat merch 

Jestliže už máte nápad na váš vlastní originální merch, nic nebrání jeho realizaci. Kromě designu je základním předpokladem úspěchu i správná volba dodavatelů a partnerů, kteří budou merch realizovat. Aby vaše reklamní předměty fanoušky potěšily, a zároveň jim dlouho a dobře sloužily, neměli byste totiž šetřit na jejich kvalitě.

Při výběru dodavatelů pročtěte recenze na internetu a podívejte se na jejich referenční práce. Nekvalitní potisk předmětů a textil, který začne po pár vypráních žmolkovatět, může zcela zhatit celý dojem a merch pak může mít účinek zcela opačný, než jste chtěli. Právě kvalita a originální zpracování odlišuje merch od obyčejných reklamních předmětů.

Čas a energii je samozřejmě třeba věnovat i prezentaci merche. Buďte trochu tajuplní – čas od času se zmiňte, že merch chystáte, ale nechte fanoušky spekulovat o tom, co to vlastně bude. Čím napjatější budou, s tím větší chutí si na merch počkají a jeho uvedení si určitě nenechají ujít. Dalším účinným způsobem, jak zviditelnit merch, je soutěž. Uspořádejte soutěž o pár kusů merche, zmiňte se o ní na sociálních sítích a zaručeně se vám povede zaujmout i lidi, kteří vás dosud nesledovali. 

Svět Dnes na Facebooku
euro