Mít svůj vlastní e-shop vám může do rukou vložit výraznou podnikatelskou svobodu. Na druhou stranu se s jeho provozem pojí i některé starosti a povinnosti. Existuje několik fází, které při tomto procesu nemůžete obejít nebo přeskočit. Jak tedy založit e-shop a co musíte připravit?
Co si musíte uvědomit před založením e-shopu
Vlastní e-shop neznamená pouze prodej zboží. To ale také neznamená, že byste na začátku do svého obchodu museli obětovat velkou vstupní investici. Malý e-shop můžete provozovat i z domova.
Proto se současně není nutné ihned pouštět do podnikání, když netušíte, jak se vám s vámi zvoleným sortimentem bude dařit. Ponechte si zprvu e-shop pouze jako přivýdělek.
Finanční analýza
Sem budete muset započítat všechny předpokládané výdaje. Jsou to ty na zboží, jeho skladování, dále výdaje spojené s marketingem a propagací i výdaje na samotné technické e-shopové řešení, případně i další činnosti s jeho fungováním spojené.
Možná dojdete k závěru, že není ve vašich silách vše zvládnout a potřebujete i služby copywritera nebo grafika. A přirozeně byste neměli zapomenout ani na finanční rezervu, a to ideálně ve výši 20 %.
Právní forma podnikání
Každopádně budete potřebovat živnostenské oprávnění. Podnikání na živnost si můžete ponechat, pak můžete začít víceméně hned. Případně lze přikročit i k založení některé obchodní společnosti, typicky to bývá s.r.o.
Zásadní výhoda je především ta, že dostane-li se OSVČ do problémů, musí ručit celým svým majetkem. Záleží tak především na konkrétním oboru, v němž se rozhodnete podnikat, zda si založit obchodní společnost nebo zůstat v roli podnikatele na živnost.
Logistika a skladování
V první řadě vás čeká přemýšlení o tom, jak svoje výrobky uskladnit, přičemž externí sklad alespoň z počátku nutný určitě není. Omezený výběr výrobků pohodlně uskladníte doslova ve vlastním obýváku a zásilky budete navíc mít vždy spolehlivě pod kontrolou, než je odešlete k zákazníkům.
A pozor, když už něco slíbíte svému zákazníkovi skladem, musíte to skladem skutečně mít. Vybrat si dále stejně tak budete muset některou z přepravních společností. Vaše rozhodnutí se v této situaci opět bude odvíjet primárně od nabízeného segmentu zboží.
Vlastní technologické řešení e-shopu
Se začínajícím internetovým obchodem se nejspíše nebudete chtít uchýlit k tomu postavenému na míru. Pronajímané e-shopy představují v tomto případě dobrou volbu z hlediska finančního i technologického. Uvedení celé platformy do provozu je otázkou chvíle a nevyjde vás v případě pronájmu e-shopu na víc než pár stokorun.
Do e-shopu je potřeba importovat zboží, roztřídit ho do kategorií a přidat popisky a fotografie. S dalšími funkcemi moderní varianty počítají zcela automaticky. Zohledňují tedy i taková specifika jako EET. Sami si pak navolíte požadované způsoby dopravy a možnosti platby. Součástí jsou i analytické nástroje pro SEO, propojení s katalogy a další.
E-shopy k pronájmu jsou proto vhodné i pro technicky nepříliš zdatného uživatele, který se o svoje podnikání prozatím hodlá navíc starat zcela sám a nepotřebuje žádné zaměstnance. V případě problémů můžete využít i konzultaci na technické podpoře, kterou už v ceně pronájmu máte.
Paradoxem je, že úspěch nakonec může být pro některé obchodníky zkázou. Máte-li tak s rozvojem své činnosti do budoucna mnohem velkorysejší plány, je potřeba zvážit i tuto alternativu.
Do budoucna vám levný pronájem e-shopu stačit nebude, s milionovými obraty potřebujete robustnější řešení, které vám unifikovaná platforma nenabídne.
Zvolte si tedy dodavatele, který potenciálně umí nabídnout i bezproblémový přechod k této možnosti. Jedním z nich je brněnská společnost s 25letou tradicí Zoner inShop. Více na www.inshop.cz