Vitamíny a minerály jsou prvky, které nejsou na první pohled vidět, ale naše tělo se bez nich dlouhodobě neobejde. Každý z nich má svou určitou funkci a podílí se na mnoha dalších procesech. Vitamín D patří mezi ty nejdůležitější. Umíme si ho vyrobit, ale většinou to nestačí a je nutné ho doplňovat. K čemu ho potřebujeme?

Většinu vitamínů si naše tělo vyrobit neumí a musíme si jejich příjem zabezpečit z venku, většinou ze stravy nebo potravinových doplňků. Vitamín D je výjimka, umíme ho syntetizovat z kůže, která přišla do styku s UV zářením, třeba slunečními paprsky, proto bývá doporučován pobyt na sluníčku. Na podzim se však dny zkracují a těch opravdu slunečných ubývá, můžeme proto mít vitamínu D nedostatek, což se negativně projeví na našem zdraví i náladě. Tento vitamín je velmi důležitý pro vývoj a také stav zubů a kostí, protože jedním z jeho úkolů je podílet se na vstřebávání a využití vápníku.

Především teď na podzim, v době zvýšeného výskytu respiračních onemocnění, je důležitá také obranyschopnost organismu, na které se vitamin D podílí, stejně jako na normální funkci nervové soustavy a činnosti svalů. Nedostatek vitaminu D se u dětí může projevit vadným vývojem kostí, krátkozrakostí a zvýšenou kazivostí zubů, velkým problémem je také křivice neboli rachitida, která se projevuje měknutím a deformací kostí. U dospělých pak jeho nedostatek provází především problémy a bolesti zad, svalů a kostí a také zvýšené riziko osteoporózy. Abychom se těmto problémům vyhnuli, především v zimních měsících musíme svému tělu vitamín D dodávat. Vyskytuje se ve dvou formách, jako vitamín D2 a vitamín D3. Vitamín D2, kalciferol, produkují rostliny, které jsou vystavené UV záření a hodí se tak pro vegany i vegetariány. Vitamín D3, cholekalciferol, má naopak původ živočišný a je asi čtyřikrát účinnější než vitamín D2.

Bez vitamínů se naše tělo zkrátka neobejde a pokud se chceme vyhnout zdravotním komplikacím, únavě a bolestem, musíme myslet na jejich dostatečný přísun, ať už v přirozené formě nebo díky potravinovým doplňkům. V potravě najdeme vitamín D ve vejcích, mase, mořských rybách a mléčných výrobcích, přesto bychom ale neměli zapomínat na doplňky stravy především v zimních měsících.

https://svetdnes.cz/wp-content/uploads/2022/10/couple-3798371_960_720.jpghttps://svetdnes.cz/wp-content/uploads/2022/10/couple-3798371_960_720-150x150.jpgsvet zenyMužiTipyŽenyimunita,vitamín D,zdravíVitamíny a minerály jsou prvky, které nejsou na první pohled vidět, ale naše tělo se bez nich dlouhodobě neobejde. Každý z nich má svou určitou funkci a podílí se na mnoha dalších procesech. Vitamín D patří mezi ty nejdůležitější. Umíme si ho vyrobit, ale většinou to nestačí a je...Svět Dnes, zprávy z vašeho kraje. Svět Dnes vám přináší zprávy z vašeho kraje, České republiky a celého světa.
Svět Dnes na Facebooku